Saturday, February 12, 2011

tinggal kenangan---bucik---jul2010-feb2011


Setelah sekian lama aku terasa sepi hidup xberteman,aku ambil bucik sbg teman..yeah,dia mmg menemani aku. Malam2 dia temankan aku ke tandas,dapur,tutup pagar dan lain2. Dia cukup pandai... Disaat ini mmg aku terkenangkan bucik.. Selalunya dia ikut aku naik kereta dan duduk atas riba aku spanjang jalan.riba org lain dia xnk.Kalo xduk atas riba pun,dia duk kt tengkuk aku. Mcm la dia tu bantal penyendal leher.. Sekarang bangkai dia ada lg kt lam parit tu...3-4 hari aku panggil2 dia xdatang. Aku xputus asa panggil jugak dia.. Bila ada bau kurang enak barulah aku jumpa bangkai dia kt lam parit tu..Rasa2nya dia kena langgar kt kete.jatuh lam tu and then mati sorg2...alaa...ciannye cara dia mati..Sapelah bodoh gi langgar kucing aku.Natam tol!

Buat masa skrg ni aku xnk bela kucing lg unless dia dtg pada aku bila dia memerlukan.Aku sgt mengalu2kan mana2 ank kucing yg memerlukan perlindungan dari aku..

Sebenarnya dah ramai kucing yang family aku bela.Conney,Pak Tam,Ninja,Pok Chek,Choot,Topok,Fernando Josey(yg paling best nama), Mahathir pun ada,Tommy(kakak aku bela,aku pun tumpang syg gak),Ngee(syad syg),Tiger and lastly Bucik la..Semua kucing tu kaler dia xunik pun melainkan Tiger sbb tiger tu kucing bengal. Conney tu yg bela ms kt melaka.Kakak aku bawak balik dr sekolah.Kecik lg,jln pun terkangkang2.ekor dia panjang sgt..warna kuning xsilap aku.mati kena langgar depan umh..satu umh nangis..yg paling kuat nangis ms tu kak zety aku sbb dia yg bwk balik conney dr sekolah..teringat balik lawak jgk..Pak tam sbb dia itam legam.xde kaler putih sket pun. Choot sbb dia ekor kontot sgt2 mcm rabbit..entah apela kaitan ekor kontot ngan nama Choot tu..kaler kuning jgk..Ninja kucing yg kalernye comot.Tp kat kaki dia pakai 'stoking' belang kuning..empat2 kaki dia pakai 'stoking' pendek putih.Muka dia sebelah itam,sebelah comot2..xcomel pun,tp semua org dtg umh ckp kucing tu comel..aku xpaham sehingga hari ni.Choot ngn ninja hilang(dikhuatiri mati) setelah mereka mkn rumput yg kena racun..(mak aku cerita la...)mulut dorg berbuih...waktu yg berbeza sbb bela pada waktu yg berbeza..mak aku pesan'kalo nk mati,jgn mati depan ma,mati kt lain' sbb tu smpai hari ni dorg xpenah munculkan diri..cuma mak aku jumpa masa depan Masjidil Haram (Maha Besar Allah nk tunjuk kt mak aku)mak aku ckp,lepas smyg,dlm ramai2 org,ma aku tiba2 teringat kt Ninja,tiba2 dia dtg dr celah2 org,ma terkejut dan ckp,'kau kt sini ye Ninja...lama ma cr kau..' selepas gosok2 dia,dia pergi dan hilang dicelah2 org ramai..mak aku tersedar,yg itu mungkin Allah nk bg peluang tgk apa yg dia hajati sgt..Yang istimewa Choot,Pak tam,Ninja ni sbb dorg boleh panggil "ma" kalo nk suh bukak pintu..comel..Ninja yg paling comel sbb dia suka bawak lari stoking busuk kak aku pagi2 sebelum g sekolah..haha

Pok chek kena langgar,cacat kejap kaki dia..pastu ma bg kt org kedai jual ikan tu..pok chek lucu sbb dia suka mkn beras yg ma bg kt ayam ma..haha...Topok kucing betina yg org aniaya.Mak aku jumpa dia hampir2 nk mati dlm semak.perut dia luka teruk mcm kena simbah air panas. mak aku pun letak minyak gamat,bg mkn cukup2,sihat la dia akhirnya..jarang skali dia mengiau..peristiwa yg xdapat dilupakan tentang topok ni bila dia nk beranak..sampai kena bwk g spital veterina..dia xbermaya sgt nk teran..

rindu nk bela kucing ramai2 sbb mmg bila ada kucing,rasa hari2 berlalu dgn penuh makna..malam2 leh panggil kuat2.."bucik~bucik~"bila dia dtg rs lega je..puas hati...sbb dia tau nama dia and sbb dia dtg bila dgr suara kita...syg sekali...Bucik,i love you..Walaupun bucik dh pergi,mama tetap nmpk bucik..dh lima hari dia pergi...aku rindu sgt kt dia...xkering lagi air mata ni...waaaa!!!!

No comments:

Post a Comment